неделя, февруари 28, 2010

The Same Sea - Amos Oz



Като изключим опитите ми да чета The Time Traveller's Wife (от която вече май се отказах - все едно четеш сценарии за някакъв нов, уж-по-задушевен-и-уж-много-"инстински" вариант на "Сексът и градът". Иначе, филма вероятно ще го гледам, защото хубавото книгата със сигурност ще успеят да го поместят в 2 часа, макар да не си струва 2 седмици четене), отдавна не бях чела книга на английски. Беше изненадващо приятно и вдъхновяващо, предполагам защото самата книга е такава. Не бях чела нещо подобно досега - толкова красота на израза, толкова дълбоки и изненадващи чуства, казани с толкова малко думи, но толкова силни, че потреперваш и препрочиташ едно и също изречение отново и отново, само за да се насладиш на красотата му. Единственото, за което ме е малко яд е, че не успях да взема всико, което тази книга можеше да ми даде - пълна е със символи, със смислови препратки към библията и други неизвестни за мен неща, които просто нямаше как да разбера и оценя напълно. Дори да не разбереш всичко обаче, се усеща как книгата се взира в най-дълбоките тъмни дълбини на човека, в най-големите му тайни страхове, страсти и въпроси и дълбае безпощадно надолу и надолу без да дава каквито и да било отговори. Или поне ако е дала, явно съм я чела много невнимателно :) В това отношение някак напомня на поезията на Яворов (не лигавата, а по-философската), която ми се дощя да си припомня.

3 коментара:

  1. Will check it out. Ти не забравяй за The Road (която бих описал почти по начина, по който ти описваш тази книга).

    Ако не можеш да я намериш ще ти я пратя за закъснял подарък за рожеденния ден.

    ОтговорИзтриване
  2. вече я бях забравила :D но ще я потърся :)

    ОтговорИзтриване
  3. Гледала съм "The Road"-филма. Книгата все още не съм чела, по едно време беше изчезнала от книжарниците, но съм сигурна че ще е още
    по-разтърсваща. В книгите сам си си режисьор и е по-хубаво и различно. Дано сега е лесно достъпна на Бг.

    ОтговорИзтриване