петък, май 22, 2009

Кой иска много пари?

Една интересна новина ме накара да се замисля. Накратко - азиатска двойка кандидатства пред банка за овърдрафт в размер на 10 000 долара, обаче по грешка получават по сметката си 10 000 000. И изчезват с парите.
Интересно ми стана колко изкушаващо звучи подобна история и колко души биха взели такова решение - малцина биха се решили да планират и осъществят банков обир, обаче ако видиш огромна сума в собствената си сметка нещата явно изглеждат по-различно. Изглежда толкова близко, възможно и лесно да ги присвоиш, че изкушението трябва да е много голямо - изтегляш ги, изчезваш в някоя далечна страна и се отдаваш на туризъм, коктейли и плажове... При това никой не пострадва от това освен тъпата банка, която и без това е червива с пари :)
Е, поне така изглежда на пръв поглед - ако в действителност се случи, предполагам, че едва ли би било лесно да се вземе решение - дали да си останеш където си, да пропуснеш разточителния живот и екзотичните страни и да върнеш парите, или да захвърлиш всичко - включително всичко хубаво, което имаш, заради един нов и интересен, но напрегнат и рискован сценарий...
За себе си мога да кажа само,
че в подобен случай единствено превантивното въздействие на предвиденото в закона наказание и липсата на няколко комплекта с документи за самоличност биха ме възпрели :) Ако бях сигурна, че няма да ме хванат и мога да се върна когато си поискам, никакви угризения на съвестта не бих могла да изпитам заради такова присвояване :)


Оригиналът на снимката е на noahwesley.

7 коментара:

  1. Сега, като ми насочи вниманието на темата, и аз се замислих. Честно да си призная аз бих взел парите дори и без паспорт и въпреки психологическото влияние на законовите санкции.

    Дори си мисля, че не би трябвало да има законова санкция. Подобна хипотеза трябва да представлява някакъв вид привилегирован, не наказуем състав в НК. Да, вярно, че става дума за фактическа грешка. Да, има ощетена страна. Но както спомена това е банката. И както отбеляза - тя е червива с пари. Подобна хипотеза трябва да се възприема по-скоро като вид "печалба от лотарията" и да не се търси отговорност на хората. Така банките ще са стимулирани да бъдат по предпазливи в операциите си. Макар че тук се разкрива възможност за измами с подставени лица и служители, които "обогатяват" свои роднини.

    Друг вариант е да се предвиди компенсация от, да речем 10% от погрешно преведената сума, която да служи за компенсиране на психическото напрежение у човека. В крайна сметка, както и ти каза, всеки би застанал пред дилемата - да избягам с парите или да ги върна. И по-голямата част от нас, независимо какво изберат, ги очакват дълги години терзания, задавайки си въпроса "Ами ако...?". "Дали щях да живея по-добре с 10 000 000 $?" или "Какво ли правят сега приятелите ми в къщи?"; "До кога ще се крия и ще живея в страх да не ме открият?" - И в двата варианта водят до един "душевен дизкомфорт", който, си мисля, трябва да бъде компенсиран. Нали?

    ОтговорИзтриване
  2. Хаха, идеята с компенсацията за преживените терзания много ми хареса :) Но другото - да не е наказуемо - е невъзможно - противоречи на логиката някой да се оботи за сметка на друг просто така - все едно да си забравиш рестото в магазина и те да ти лажат - аа, гледай си работата, другия път ще внимаваш повече :) Освен това, който би присвоил парите, на практика би казал: "Абе има тука едно нещо дето не е мое, ама що пък да не си го взема?" - а това трудно би могло да се сметне за коректно поведение :)

    ОтговорИзтриване
  3. А, Дидо, тва ли ти си, бе :) тъкмо се зарадвах, че някой ми чете блога :Р

    ОтговорИзтриване
  4. Еми, чете го някоий де... ! :-) Та дори било то и аз.
    А за наказуемостта. То май не е. Освен недължимо платено, което си е граждански иск, незнам за каво престъпление ще ги съдят хората. Дори да ме съдят за присвояване мога да кажа, че "съм се объркал нещо" и "...щом не са мои парите, ще ги върна...". На прима виста и без НК в ръка не се сещам какво им е престъплението.

    п.с. обещавам повече да не ти чета блога. Честно... ;-)

    ОтговорИзтриване
  5. Този коментар бе премахнат от автора.

    ОтговорИзтриване
  6. хах :) ами според мен на прима виста е присвояване - пък това че твърдиш, че "нещо си се объркал" - т.е. че липсва субективният елемент "вина" е въпрос на доказване - ако се докаже, че не си се объркал - т.е. че си виновен - има престъпление присвояване, а ако не - няма никакво престъпление именно защото няма вина.

    Така или иначе въпросът беше дали да ги вземеш и да зачезнеш на някъде като знаеш, че не са твои - което според мен е 100% престъпление.

    p.s. сега с НК в ръка се чудя дали сме в хипотезата на обсебване по чл.206 - противозаконно присвояване на чужда движима вещ, която владееш (ама стои въпросът какво точно значи да "владееш" парите в сметката си...) или, което звучи доста вероятно и е страхотен вариант - хипотезата на чл.207, ал.2 - противозаконно присвояване на чужда вещ, попаднала у теб случайно или по погрешка - наказва се с глоба от 100 до 300 лева :D

    Ако сме във втората хипотеза излиза, че можеш да изтеглиш парите и да ги скриеш някъде, пък нека те осъдят - плащаш си 300 лв глоба, нека ти разпродадат ако искат и несеквестируемото имущество в изпълнителното производство...

    Стига да не те докопат разни копои с черни костюми да те поразпитат къде са 10те миилиона всичко ще е наред :)

    ОтговорИзтриване
  7. хе хе, втората хипотеза ми харесва :-) гласувам за нея ;-) ...без "особено мнение" :-p

    ОтговорИзтриване